نقشه برداری شهر نگور توسط پهپاد بچه های نگور

نقشه برداری هوایی شهر نگور توسط پهپاد

نقشه برداری هوایی شهر نگور

تهیه نقشه کاداستر عرصه اعیان شهر 360 هکتاری نگور واقع در استان سیستان و بلوچستان توسط پهپادهای شرکت داوین به سبک فتوگرامتری. عکسهای هوایی این پروژه در ارتفاع 200 متری از سطح زمین تهیه گردید. پهپاد بکار رفته جهت تهیه عکسهای هوایی یک عدد مولتی روتور هشت ملخه شرکت داوین می باشد.

نقشه برداری هوایی نقشه کاداستر شهر کنارک

نقشه برداری هوایی شهر کنارک

نقشه برداری هوایی شهر کنارک

نقشه کاداستر عرصه اعیان شهر 340 هکتاری کنارک توسط پهپاد.   شهر کنارک موقعیت جغرافیایی بسیار خاصی دارد. این شهر از چهار طرف توسط دریا، پایگاه شکاری، پایگاه نیروی دریایی و مناطق غیر مجاز جهت ساخت و ساز محصور شده است. به همین دلیل زمین شهری آن غیر قابل گسترش بوده  و با افزایش جمعیت در طی سالهای طولانی خانه های مسکونی بسیار زیادی بصورت تو در تو و غیر اصولی در آن ساخته شده اند. بافت بسیار متراکم و نامنظم شهری امر نقشه برداری زمینی کاداستر را بسیار دشوار و تاحدی غیر ممکن نموده است. به همین دلیل پهپاد جهت نقشه برداری هوایی بکار گرفته شد. نقشه تهیه شده شامل 11000 قطعه زیر بنا می باشد که خود گویای تراکم بافت شهری در مساحت کم 340 هکتاری این شهر است.

نقشه برداری هوایی اراضی کشاورزی توسط پرنده های بدون سرنشین - پهپاد - شرکت داوین. سرعت بالا، کیفیت بالا و هزینه مناسب در بروز رسانی نقشه های کاداستر کشاورزی.

نقشه برداری هوایی اراضی کشاورزی

نقشه برداری هوایی اراضی کشاورزی

شرکت داوین توانایی عکس برداری هوایی و تهیه عکس نقشه هوایی به سبک فتوگرامتری از اراضی کشاورزی را دارا می باشد. با استفاده از تنها یک عدد از عمود پروازهای شرکت داوین – مولتی روتور –  می توان روزانه مساحت 500 هکتار از اراضی کشاورزی را با هزینه بسیار مناسب تحت پوشش عکس برداری هوایی جهت تهیه نقشه های 1/2000 قرار داد. این قابلیت پهپادهای شرکت داوین کمک بزرگی در جهت مدیریت اراضی کشاورزی و تهیه نقشه های کاداستر کشاورزی می باشد. در زیر فرآیند تهیه عکس نقشه هوایی از اراضی کشاورزی را مشاهده می فرمایید که توسط پرنده های بدون سرنشین شرکت داوین انجام پذیرفته است.  

نقشه برداری هوایی جهت مدیریت بحران

نقشه برداری هوایی مدیریت بحران

اهمیت پرنده های بدون سرنشین کوچک – پهپاد – در نقشه برداری مدیریت بحران

کاملا مشخص است که مدیریت بحران بدون داشتن اطلاعات کافی از محل بحران زده امری غیر ممکن می باشد. در کشور ما در حال حاضر جمع آوری اطلاعات مکانی جی.آی.اس از شهرها، شهرستانها و روستاها و حتی اراضی کشاورزی عمدتا بصورت زمینی و یا با استفاده از پرنده های سرنشین دار و در موارد معدودی استفاده از پهپاد های بزرگ از جمله هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ (که در واقع بیشتر کاربرد نظامی دارند) صورت می گیرد. در خیلی از موارد نیز متاسفانه عکس های ماهواره ای مانند عکسهای گوگل برای مقایسه شرایط قبل و بعد از شروع بحران مورد استفاده قرار می گیرند که مسلما این گونه منابع به دلیل بروز نبودن و ضعفهای فراوان دیگر برآورد دقیقی از خسارات به ما نخواهد داد. استفاده از هواپیماهای سرنشین دار و هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ که برای نشست و برخاست احتیاج به شرایط خاص خودشان را دارند برای جمع آوری اطلاعات مکانی جی.آی.اس (اعم از نقشه برداری هوایی و غیره) تنها برای شهرهای بزرگ و دیگر مناطق و اراضی وسیع خارج از شهر توجیه اقتصادی داشته و ممکن می باشد. به همین علت است که زمانی که بحران ها در حاشیه شهرهای بزرگ و در شهرستان های کوچک و روستا ها اتفاق می افتد از آنجا که منابع بروز از شرایط قبل از وقوع حادثه وجود ندارد هم مدیریت امداد و نجات و هم برآورد خسارت با مشکل مواجه می گردد.

استفاده از پرنده های بدون سرنشین کوچک از جمله مولتی روتورهای عمود پرواز شرکت داوین راه حل بسیار ارزان، سریع و قابل اطمینانی برای این موضوع می باشند. چرا که تعداد بیشماری از روستاها و شهرستانهای ایران زیر 1000 هکتار مساحت دارند و بسیاری از آنها حتی زیر 200 هکتار مساحت دارند. با استفاده از فقط یک عدد عمود پرواز بدون سرنشین در عرض تنها یک روز می توان با هزینه بسیار پایین حداقل یک روستا یا شهرستان 300 هکتاری را تحت پوشش نقشه برداری هوایی با مقیاس 1/2000 قرار داده و سریعا عکس نقشه هوایی آن را تولید نمود. این وسیله کمک بسیار بزرگی نه تنها برای مقایسه شرایط قبل و بعد از بحران در یک روستا می باشد بلکه به شهرداری ها این امکان را خواهد داد که بتوانند یک عکس نقشه کاملا واضح و بروز از شهر و یا روستای خود داشته باشند.

در زیر روند تهیه یک عکس نقشه هوایی که شرکت داوین با استفاده از عمود پروازهای بدون سرنشین تهیه نموده است را مشاهده می فرمایید. توجه داشته باشید که زمانی که عکس نقشه را از طریق فایل KMZ روی عکس گوگل انداخته ایم نه تنها کیفیت عکس نقشه تولید شده اصلا قابل مقایسه با کیفیت عکس گوگل نیست، بلکه بعضی از خانه ها و تغییرات روی زمین بدلیل جدید بودن در عکس هوایی گوگل وجود ندارند و اگر عکس هوایی گوگل پس از وقوع بحران مبنا قرار گیرد قسمت زیادی از محل وقوع حادثه قابل مدیریت نخواهد بود.

نقشه برداری هوایی بناهای تاریخی

نقشه برداری هوایی باستان شناسی

نقشه برداری هوایی باستان شناسی

نقشه برداری هوایی و فتوگرامتری برد کوتاه یکی از بهترین، ارزانترین و سریع ترین روش های ثبت، نظارت، حراست و مدیریت سازه های میراث فرهنگی و باستانی می باشد. با استفاده از پرنده های بدون سرنشین شرکت داوین می توان از فن آوری نقشه بردرای هوایی و فتوگرامتری برد کوتاه استفاده نموده و تمامی ابعاد هندسی یک بنای تاریخی را با سرعت بالا بصورت مدلهای سه بعدی تولید نمود که این مدلها نقش بسیار مهمی در حفظ، مرمت و حفاظت این بناهای تاریخی ایفا خواهند نمود. شرکت داوین آماده ارائه خدمات نقشه برداری هوایی جهت مدیریت آثار باستانی با هزینه های بسیار قابل قبول می باشد.

 

نقشه برداری هوایی. فاز اول عملیات اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی با عکسبرداری هوایی از هفت میلیون هکتار از زمینهای کشاورزی 14 استان آغاز شد.

کاداستر اراضی کشاورزی

آغاز فاز اول عملیات اجرایی طرح كاداستر اراضی كشاورزی ایران

فاز اول عملیات اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی (پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمینهای کشاورزی) با امضای توافقنامه عکسبرداری هوایی از هفت میلیون هکتار از زمینهای کشاورزی 14 استان کشور بین روسای سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.

در این مراسم که همزمان با فرارسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سازمان امور اراضی کشور برگزار شد، دکتر قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور طی سخنانی با اشاره به نبود اطلاعات دقیق در خصوص زمینهای کشاورزی و نبود برنامه‌ریزی در این زمینه گفت: ما برای اینکه بدانیم از چه چیز و چگونه باید حفاظت کرد به این طرح نیاز داریم.

وی گفت این کار بزرگی برای کشور است که تاکنون انجام نشده و ما برای این کار باید با یک همت بلند و همکاری تمام دستگاهها حرکتی عظیم و یک نهضت را در این خصوص آغاز کنیم که تمامی کشور بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: آثار اجتماعی این طرح بسیار زیاد است و اجرای این طرح فقط برای جهاد کشاورزی نیست، بلکه برای تمامی کشور و سایر دستگاهها خواهد بود.

افشار از دیگر مزایای اجرای این طرح را قضاوت صحیح و دقیق قضات در زمینه پرونده‌های تخلفات و تغییرات کاربری دانست و گفت: این طرح مبنای کار ما خواهد بود و از هرگونه تغییر کاربری جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای این طرح مدیریت بر منابع پایه‌ای کشور است که شناخت دقیق اطلاعات مکانی را ممکن می‌سازد.

افشار تاکید کرد: در مرحله اول این طرح به استناد ماده 55 قانون برنامه پنجم توسعه، پایش، تعیین کاربری و سند دار کردن اراضی کشاورزی( کاداستر) اجرا می شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: براساس این توافق، عکسبرداری هوایی دیجیتال از اراضی کشاورزی و تهیه ارتو فتوی 6.8 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی 14 استان کشور از جمله تهران، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، زنجان، هرمزگان، قم، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و همدان به مدت 18 ماه در مرحله نخست این طرح کلید می‌خورد .

افشار ادامه داد: محدوده اجرای پروژه عکسبرداری هوایی دیجیتالی برای اراضی کشاورزی کل کشور است که در مرحله نخست به میزان تقریبی شش میلیون و 805 هزار هکتار با اعتباری نزدیک به 50 میلیارد ریال آغاز می‌شود اما اعتبار این طرح در مرحله نخست به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شامل تولید عکس هوایی دیجیتال از اراضی کشاورزی و تهیه عکس قائم (ارتو فتو)، تهیه نقشه در مقیاس 1:2000 از عکس‌های تولید شده، تهیه اطلاعات توصیفی و جمع‌آوری اطلاعات میدانی مرتبط با نقشه‌های تولید شده، تلفیق اطلاعات مکانی و توصیفی، ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی و توصیفی و ایجاد کاداستر اراضی کشاورزی است.

وی تصریح کرد: مجموع اجرای طرح عکسبرداری هوایی و تهیه نقشه از عکس‌‌ها و کاداستر اراضی کشاورزی برای 18.7 میلیون هکتار در 18 استان کشور با اعتبار حدود 700 میلیارد تومانی پیش بینی شده است .

افشار با اشاره به تخصیص ردیف بودجه مستقل در بودجه سال آینده برای اجرای این طرح گفت: مرحله دوم اجرای طرح نیز با تامین اعتبار مورد نیاز از نیمه دوم سال 94 در 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور انجام می شود و در تلاش هستیم کاداستر اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت یازدهم به اتمام برسد .

رئیس سازمان امور اراضی عنوان کرد: طرح کاداستر اراضی کشور با همکاری سازمان مختلف از جمله سازمان نقشه‌برداری کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌های مرتبط اجرایی می‌شود .

افشار با بیان اینکه بیش از 90 درصد از اراضی کشور به‌عنوان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که در مدیریت اراضی کشاورزی اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین مؤثر است و با توجه به اینکه 70 درصد از اراضی کشاورزی کشور سند مالیکت ندارد، برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سنددار کردن اراضی به نقشه کاداستر نیاز داریم .

وی با اشاره به اینکه کاداستر اراضی کشاورزی باید حدود 40 سال پیش انجام می‌شد، گفت: هفته آینده توافقنامه مشترکی با سازمان خواربار کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) امضا می‌شود که براساس آن به‌صورت پایلوت نقشه کاداستر ایران در استان قزوین و پس از آن در استان مازندران اجرایی می‌شود .

رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرد: اجرای کامل طرح کاداستر اراضی کشاورزی حداکثر 36 ماه طول می‌کشد و امیدواریم سازمان نقشه‌برداری کشور برای عکسبرداری هوایی از تکنولوژی‌های جدید دیگر کشورها همچون استرالیا، فرانسه و آلمان بهره‌مند شود تا نقشه کاداستر اراضی کشاورزی کشور به شکل مدرن و مطابق با استانداردهای روز انجام شود .
در این مراسم همچنین رئیس سازمان نقشه‌برداری گفت: اجرای این طرح نقطه عطفی در برنامه‌های کشاورزی کشور است و ما باید در اجرای این کار بزرگ خودمان را تجهیز کنیم.

علیرضا آزموده اردلان افزود: برای اجرای این طرح ملی نیاز به استفاده از امکانات و تجهیزات روز داریم تا بتوانیم از طریق تصاویر ماهواره‌ای و تلفیق عکس‌های هوایی کارهای زمینی شما را به حداقل برسانیم.

تولید اطلاعات و آمار و ایجاد بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در جهت ارائه خدمات به حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی، تحققی اهداف دولت الکترونیکم در بخش کشاورزی به‌ویژه در حوزه مالکیت و حقوقی، پاسخ به استعلام‌های دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم با سرعت و دقت بالا، تثبیت مالکیت اراضی و تعیین مرزهای و گپ در نقشه‌ها و اجرای مقررات، شفاف‌سازی در وصول مطالبات دولت در اراضی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی است.

همچنین ایجاد و امکان ساماندهی و مدیریت بر زمین‌های کشاورزی از نظر وضعیت کاربری، نوع مالکیت، میزان ملک، وضعیت بهره‌برداری و ارائه تسهیلات بهتر و سریع‌تر به کشاورزان و رفع تعارضات و تداخلات بین دولت و مردم و بین مردم و مردم و شفاف‌سازی و تثبیت مالکیت اراضی از دیگر مزایای اجرای این طرح شمرده می‌شود.

تصویربرداری هوایی 22 بهمن 1393

تصویر برداری هوایی 22 بهمن 1393

تصویر برداری هوایی از راهپیمایی 22 بهمن سال 1393

شرکت داوین با استفاده از عمود پروازهای بدون سرنشین – مولتی روتور، از مراسم راهپیمایی 22 بهمن 1393 در تهران تصاویر هوایی – هلی شات – تهیه نمود. پروازهای پرنده های بدون سرنشین ما در زیر بارش باران انجام گرفت.

نقشه برداری هوایی کاداستر - تسریع در تهیه نقشه های کاداستر از طریق نقشه برداری هوایی توسط عمود پروازهای بدون سرنشین

نقشه برداری هوایی کاداستر

تسریع در تهیه نقشه های کاداستر از طریق نقشه برداری هوایی توسط عمود پروازهای بدون سرنشین

شرکت داوین اولین شرکت در ایران است که توانسته است با بهره گیری از پرنده های بدون سرنشین – مولتی روتورهای عمود پرواز – به شیوه فتوگرامتری قدم مثبتی در زمینه تسریع در تهیه نقشه های کاداستر شهری و روستایی و اراضی کشاورزی در مساحتهای کوچکتر و بزرگتر از 1000 هکتار بردارد.

قابل توجه شرکتهای مهندسین مشاور فعال در زمینه نقشه برداری کاداستر: ما میتوانیم در جهت تسریع در پروژه های نقشه برداری کاداستر کمک بسیار مفیدی برای شما باشیم. در اختیار داشتن یک نقشه هوایی با مقیاس بزرگ 1/200 تا 1/500، دقیق و به روز از شهر، روستا و یا اراضی کشاورزی تحت پوشش نقشه برداری، انجام پروژه های کاداستر را تا بیش از 10 برابر تسریع خواهد نمود. علاوه بر تهیه نقشه های هوایی، شرکت داوین با همکاری شرکت مهندسین مشاور تاکئومتر آماده انجام پروژه های کاداستر  از نقشه برداری هوایی تا ترسیم و تحویل نقشه کاداستر می باشد.

قابل توجه نهادها، شهرداری ها و وزارت خانه ها: نقشه های هوایی تهیه شده توسط عمود پروازهای بدون سرنشین بسیار دقیق تر، سریع تر و کم هزینه تر از عکسهای ماهواره ای و یا نقشه برداری هوایی توسط هواپیماهای سرنشین دار می باشند. بنابر این شهرداری ها و سازمانهای دیگر می توانند با نقشه برداری هوایی توسط پهپاد مخصوصا در شهرها و روستاهای کم جمعیت شرایط توسعه و تغییرات شهری و روستایی و یا زمین های کشاورزی را با دقت بیشتر و با بودجه کمتر تحت کنترل، محاسبه و بررسی قرار دهند. چنین امکانی مخصوصا برای تفکیک اراضی و مدیریت منابع و همچنین مدیریت بحران بسیار مفید و اجتناب ناپذیر است.

عمود پروازهای بدون سرنیشن شرکت داوین – مالتی روتورها – که به منظور نقشه برداری هوایی کاداستر بکار می­ روند پرنده ­هایی به اندازه ­های نهایتا یک متر در یک متر می باشند. جابجایی آنها بسیار آسان بوده و به راحتی و با سرعت زیادی آماده پرواز می شوند. حتی می توان آنها را خارج از سایت برنامه ریزی نمود و زمانی که آنها به سایت مورد نظر برده می شوند آماده پرواز بوده و عملیات خود را آغاز نمایند. این پرنده­ ها تماما بصورت خودکار و با استفاده از سیستم­های ناوبری و نقشه­ های داده شده به حافظه آنها عملیات فتوگرامتری را انجام می­دهند.