نقش پهپاد در صنعت نفت

نقش پهپاد در صنعت نفت

استفاده از پهپاد در صنعت نفت توسط شرکت نفت انگلیس تولید نفت را ایمن تر و سودمند تر نموده است. 

Devid Biederman

گزارشی از خبرگزاری Daily News حاکی از آن است که شرکت نفت انگلیس، در اوایل همین ماه، یک پهپاد سیزده پوندی (حدود شش کیلوگرم ) را در آسمان Prudhoe Bay آلاسکا به پرواز در آورد. این اولین پرواز پهپادهای تجاری با مجوز رسمی در ایالات متحده می باشد.

در گزارش آمده است: شرکت نفت انگلیس به دلیل بالا بردن سطح و دقت نظارت بر عملیاتهای نفتی در مناطق سخت و صعب العبور قطبی نواحی شمالی آلاسکا تصمیم به استفاده از پرنده های بدون شرنشین – پهپاد – از نوع Puma AE گرفته است. این شرکت بر آن است که بوسیله این پهپادها از حدود ۲۰۰ مایل ( ۱۲۴ کیلومتر) جاده شنی، چاه ها،  راه ها و طول ۱۳۰۰ مایل (۵۹۰ کیلومتر) لوله های نفتی عکس برداری هوایی و تصویربرداری هوایی و نقشه برداری هوایی انجام دهد.

Prudhoe Bay ، بزرگترین میدان نفتی آمریکای شمالی، با وسعت جغرافیایی نزدیک به یک چهارم میلیون هکتار در شمال آمریکا است. سیل، طوفان، قطعه های جداشده یخ، و جریان یخ های روان بطور دائم باعث تغییر شرایط سطح زمین در این نواحی شده و استفاده از متدهای نظارتی دیگر را خطرناک، گران و به میزان زیادی وقت گیر می نماید.

آنطور که در گزارش آمده است: پرنده بدون سرنشین مورد استفاده شرکت نفت انگلیس صرفا وجود یک دوربین در آسمان نیست.

بنا به گفته آقای Cult Smith مدیر بخش تکنولوژی در شرکت نفت انگلیس: با اضافه نمودن تکنولوژی LIDAR – حسگرهای کنترل شونده از راه دور که از لیزر برای تولید مدلهای سه بعدی استفاده می نمایند، پهپاد را قادر خواهند ساخت که از عکسهای برداشته شده از ارتفاع ۲۰۰ پایی ( ۶۱ متری ) زمین نقشه هایی با رزولوشن بالا تولید نماید.

آقای اسمیت به این روزنامه گفت: در حالیکه گروه زمینی شرکت نفت انگلیس برای بررسی فقط دو مایل از لوله های نفتی باید دو هفته فقط صرف نمایند، این پرنده بدون سرنشین همین ماموریت را در عرض ۳۰ دقیقه و بصورت خیلی خیلی ارزانتری انجام می دهد.

با تشکر از تکنولوژی پرنده های بدون سرنشین کارکنان شرکت نفت انگلیس قادر هستند کار خود را با امنیت بالاتر و بطور ارزانتری انجام دهند. این موضوع نشان دهنده این است که چگونه محققان و تجار در راه دسترسی به سود بیشتر هم زمان به پیشرفت زندگی انسانها نیز کمک می کنند.