نقشه برداری هوایی جهت مدیریت بحران

نقشه برداری هوایی مدیریت بحران

اهمیت پرنده های بدون سرنشین کوچک – پهپاد – در نقشه برداری مدیریت بحران

کاملا مشخص است که مدیریت بحران بدون داشتن اطلاعات کافی از محل بحران زده امری غیر ممکن می باشد. در کشور ما در حال حاضر جمع آوری اطلاعات مکانی جی.آی.اس از شهرها، شهرستانها و روستاها و حتی اراضی کشاورزی عمدتا بصورت زمینی و یا با استفاده از پرنده های سرنشین دار و در موارد معدودی استفاده از پهپاد های بزرگ از جمله هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ (که در واقع بیشتر کاربرد نظامی دارند) صورت می گیرد. در خیلی از موارد نیز متاسفانه عکس های ماهواره ای مانند عکسهای گوگل برای مقایسه شرایط قبل و بعد از شروع بحران مورد استفاده قرار می گیرند که مسلما این گونه منابع به دلیل بروز نبودن و ضعفهای فراوان دیگر برآورد دقیقی از خسارات به ما نخواهد داد. استفاده از هواپیماهای سرنشین دار و هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ که برای نشست و برخاست احتیاج به شرایط خاص خودشان را دارند برای جمع آوری اطلاعات مکانی جی.آی.اس (اعم از نقشه برداری هوایی و غیره) تنها برای شهرهای بزرگ و دیگر مناطق و اراضی وسیع خارج از شهر توجیه اقتصادی داشته و ممکن می باشد. به همین علت است که زمانی که بحران ها در حاشیه شهرهای بزرگ و در شهرستان های کوچک و روستا ها اتفاق می افتد از آنجا که منابع بروز از شرایط قبل از وقوع حادثه وجود ندارد هم مدیریت امداد و نجات و هم برآورد خسارت با مشکل مواجه می گردد.

استفاده از پرنده های بدون سرنشین کوچک از جمله مولتی روتورهای عمود پرواز شرکت داوین راه حل بسیار ارزان، سریع و قابل اطمینانی برای این موضوع می باشند. چرا که تعداد بیشماری از روستاها و شهرستانهای ایران زیر 1000 هکتار مساحت دارند و بسیاری از آنها حتی زیر 200 هکتار مساحت دارند. با استفاده از فقط یک عدد عمود پرواز بدون سرنشین در عرض تنها یک روز می توان با هزینه بسیار پایین حداقل یک روستا یا شهرستان 300 هکتاری را تحت پوشش نقشه برداری هوایی با مقیاس 1/2000 قرار داده و سریعا عکس نقشه هوایی آن را تولید نمود. این وسیله کمک بسیار بزرگی نه تنها برای مقایسه شرایط قبل و بعد از بحران در یک روستا می باشد بلکه به شهرداری ها این امکان را خواهد داد که بتوانند یک عکس نقشه کاملا واضح و بروز از شهر و یا روستای خود داشته باشند.

در زیر روند تهیه یک عکس نقشه هوایی که شرکت داوین با استفاده از عمود پروازهای بدون سرنشین تهیه نموده است را مشاهده می فرمایید. توجه داشته باشید که زمانی که عکس نقشه را از طریق فایل KMZ روی عکس گوگل انداخته ایم نه تنها کیفیت عکس نقشه تولید شده اصلا قابل مقایسه با کیفیت عکس گوگل نیست، بلکه بعضی از خانه ها و تغییرات روی زمین بدلیل جدید بودن در عکس هوایی گوگل وجود ندارند و اگر عکس هوایی گوگل پس از وقوع بحران مبنا قرار گیرد قسمت زیادی از محل وقوع حادثه قابل مدیریت نخواهد بود.